Content and Language Integrated Learning
27.11.2020
Workshop je zaměřen na metodologii CLIL - výuku cizího jazyka v rámci nejazykových předmětů. Účastníci se nejprve seznámí s principy CLILu, jeho různými podobami a výhodami i možnými výzvami, které tento typ výuky přináší. CLIL si v následném bloku zažijí z perspektivy žáků, a to jak v rámci souvislých vyučovacích hodin CLIL, tak i celé řady jazykových sprch, tedy krátkých aktivit v cizím jazyce napříč předměty ZŠ. Na těchto činnostech budou demonstrovány metody výuky a formy práce vhodné pro CLIL a zároveň různé způsoby podpory (scaffoldingu). Jazykový scaffolding pomáhá žákům porozumět obsahu a aktivně se účastnit hodiny CLIL, přestože je vedena prostřednictvím cizího jazyka.
Rámcový program workshopu:
- Metodický úvod do problematiky (videoukázky z hodin CLIL, prezentace)
- Ukázka celé vyučovací hodiny CLIL a následná reflexe (zážitkové učení, bezprostřední reflexe zkušenosti, diskuze)
- Ukázky aktivit CLIL napříč předměty a ročníky ZŠ (aneb aktivity CLIL na vlastní kůži, zážitkové učení, reflexe)
- Strategie a metody výuky vhodné pro CLIL (skupinová práce, tvorba myšlenkové mapy, sdílení, shrnutí formou prezentace)
- Scaffolding neboli podpůrné strategie (prezentace s ukázkami dobré praxe)
- Příprava vlastních jazykových sprch pro hodiny CLIL (práce ve dvojicích, prezentace ostatním účastníkům)
- Doporučení pro zavádění CLILu do praxe (prezentace o základních krocích, které je třeba provést, rozhodneme-li se pro systematické zavádění CLIL)