Zavádění formativního hodnocení
Inovace výukových metod vyžaduje také obvykle zásadní změnu našeho přístupu k hodnocení žáků. Cílem první části je představit, co formativní hodnocení znamená, jak se odlišuje od hodnocení sumativního a jakých podob může ve třídě nabývat. Budeme také diskutovat, jak učitel pozná, že formativní hodnocení již uplatňuje, aniž by tento pojem používal. Představíme si cíle formativního hodnocení a jeho hlavní principy, kterým se budeme postupně věnovat v rámci semináře. Procvičíme si popisnou zpětnou vazbu a vyzkoušíme si formulovat sady kritérií. Účastníci si ze semináře odnesou celou řadu konkrétních metod a technik, které mohou ihned využít ve své výuce. Tento kurz je akreditován MŠMT a je možné ho hradit ze "šablon".
Rámcový program semináře a metody:
1. Pojem formativní hodnocení (prezentace)
2. Provázanost cílů, výukových metod a výstupů (příklady z praxe)
3. Práce s chybou a popisná zpětná vazba (hraní v rolích)
4. Tvorba a využívání kritérií pro hodnocení pokroku žáků (dílna)
5. Hodnocení jako společný podnik všech zapojených (prezentace, příklad z praxe)
6. Výukové metody a techniky podporující formativního hodnocení (ukázky dobré praxe opřené o fotografie a videa)